Friday, May 8, 2009

cukup ke pengorbanan kita pada mak ayah kita???

tah kenapa tetiba aku terpanggil nk post entry ni. aku yg payah nk nangis ni tetiba je emo, emosi @ emosional...(whatever..) masa aku nak taip entry ni. tumpah air mata emas aku ni bila mak aku called smlm..teringat aku, cukup ke pengorbanan kita kat mak ayah kita. buat yg baca entry ni, aku byk gunakan loghat utara, maklum la lidah aku dah sebati dgn loghat tu sbb semmg nya aku bkn org KL at all (pdk kata aku igt la asai usul aku..). tetiba aku teringat kat tokwan yg tgh uzur dek sakit tua...

skali lg mengingatkan aku masa zaman kecik aku & base on experiance zaman kecik2 mak aku..aku ingat lg mcm mana tokwan keje kuat sgt masa muda2 dulu, berbasikal dekat 10 batu (rasa aku la @ maybe lebih) sbb masa tu xmampu nk beli 2-3 bijik moto mcm org skrg ni..xkira panas terik dikayuhnya basikal tu ke kedai mkn yg dia sendiri bukak kat batu 8 sg. labu. aku pon penah masa kecik2 dulu klu balik kmpg bekayuh ke kedai tu, mak aii..penat xtekata terah nk smpi..tolong anak dia berniaga katanya, yg masa tu upah aku pon xsure dorg bg kat dia ke tak..pya nk tolong ank...penah jugak dia meniaga ikan kat pasar, awal2 pgi dah kuar umh cri ikan kat peraih, naik moto yg cuma ada sebijik tu..bwk carrier yg penuh dgn mcm2 ikan..nk cri duit sara ank kata dia..penah jugak aku tgk dia btungkus lumus nak siapkan umh ank dia (tok wan aku ni multi telented org nya, semua keje leh wat), panjat bumbung, pasang itu ini, smpi siap la sebijik umh, nak siapkan umh ank aku, kata dia...penah mak aku cerita kat aku masa depa kecik dulu idup pya la susah..mkn apa yg tanam kat belakang umh sbb nk jimat duit. makcik2 aku yg still skolah rendah masa tu gi la kutip kangkung kat tepi sawah, kutip sisa2 padi yg org dah angkut kat tepi jln, so, leh la merasa mkn nasik lebih (klu org skg ni nasik tu smpi dibuang2 dek telebeh masak..). masa tu mak aku ank pompuan yg paling tua, penah dia kata tok aku menangis kat tepi bendul umh, bila mak aku tya awat mak nangis?, dia kata "dak aih mana ada"..., padahal mak aku tau dia susah hati apa nk bgi ank dia mkn ptg tu sbb beras nak abis..huhu...so kene simpan utk esk..penah jugak masa tu mak aku crita tok wan aku pi tahan pukat kat tali air nak cri ikan nk masak mkn tgh hari masa tu, tesilap pasang pukat tkena la kat kawasan org (padahal xdak pon dia tulis kat situ "kawasan ni en tut.." yg punya). di tolak nya moto tokwan aku yg masa tu tgh tahan pukat dalam tali air smpi jatuh moto dia dlm tali air..(masa ni yg air mata aku lg deras tumpah..) masyaallah..busuk betui hati en tut..tok wan aku terus menyelam dlm tali air semata nk slamatkan moto dia yg cuma ada 1 tu, smpi mengigil2 & demam tok wan aku masa tu..nak cri ikan nk bg ank makan kata dia...(huuhuu lg deras nmpknya air mata ni..ish2)..to cut it short, dia buat apa saja yg boleh dia buat up to maximum level juz to help his children..

abis cerita zaman kecik2 aku ngn mak aku, beralih plak kat cerita zaman laa ni..dah di tentukan tuhan, umo tok wan aku dah 74 thn dah (kira pnjg umo tok wan aku ni, klu org laa ni, 50++ dah ada yg kiok..). tok wan aku ni diibaratkan mcm mati idup semula. masa sakit ari tu nyawa dah tgi ujung2 dah...mcm nk abis umo..tp kuasa Allah, umo dia pjg lg...mungkin dia ada nk selesaikan apa2 yg blm selesai antara dia ngn ank2..bak kata org, bila kita nk tau ank2 amik berat kat kita ke tak leh nmpk bila kita tua, bila kita sakit...masa dia tgk nazak, baliklah semua makcik2 & pakcik2 aku, bila mak aku bg tau yg tokwan dah 50-50 (seb baik ada ank pompuan yg buleh diharap ni) ada yg mmg sunguh2 nk jaga sbb sygkan tok wan ni & ada la juga yg balik sekadar nk wat syarat (wallahualam..lantak korang lah). begilir2 la depa ni jaga tokwan siang & malam..smpi la tokwan agak sihat & boleh balik umh..tp bkn ni yg aku nk stress out kan sgt sbb tu dah mmg tgjwb depa as ank kan, cuma aku nk highlight kat perangai stgh2 ank yg tah la, aku pon xtau, hati apa depa ni..diminta tolong anta tokwan wat rawatan susulan...depa kat..xbuleh la bizi skit (lupa ka dia masa dia sakit dulu sapa yg tolong dia klu bkn tok wan?? lupa or buat2 lupa??)...xpa la, mak & adik aku pon bwk la tokwan ni...di suruh yg sorg lgi jenguk (jenguk je bkn suruh bela pon) tok wan ni, haram...lsg xnmpk batang hidung...(lupa ka dia, masa dia xdak umh, umh sapa dia tumpang, masa dia xdak duit nk wat umh, sapa yg siapkan umh dia, masa dia pi keja sapa yg tlg tgk2 ank2 dia klu bln tok wan??...lupa ka or buat2 lupa?? masa ank2 dia ada masalah itu ini, sapa yg slalu wat solat hajat mohon kat tuhan moga ank2 hidup dgn sempurna? sapa lgi klu bkn tok wan yg merangkap ayah, hangpa semua lupa or buat2 lupa??) xpala skali lgi mak aku yg syg kat tok wan ni jaga slagi ada hayat dia...(walaupon letih xtekata, tp dek kerana kasih & syg kat tok wan ni dijaganya jugak slagi ada hayat..)

berlarutan la semua tu smpi la ke hari ni, yg aku xtahan skali smlm, masa mak aku tepon (siap lawan air mata sapa lg deras mengalir..aku...) nak tanyakan hadeel mcm mana, dia luahkan semua kat aku pasal perangai adik2 dia yg xberapa nak mengenang jasa tu..lagi deras air mata aku masa tu bila mak cerita, tok wan keluarkan buku simpanan dia (yg xseberapa tu..)..ditunjukkan buku tu kat mak aku.."dah...brp duit ada lam buku tu?? cuba tgk sat, ayah xberapa reti nk tgk.." tya tok wan aku..(huhu..derasnya air mata nih..) mak aku kata "ada 6 ribu lebih ayah...ayah nk wat pa?" mak aku tya..."klu jadi apa2 sok kat ayah, ambik la duit tu pakai wat sempurnakan jenazah ayah...klu nk bwk kluaq duit tu nnti pki cap cri mak (tok aku)"..wasiat tok wan aku kat mak aku..lg la menitik air mata aku air hidung aku, seb baik hadeel tgh tidoq masa tu..bayangkan smpi mcm tu skali mak ngn ayah kita xnak nyusahkan kita, smpi duit utk mati pon disimpan gak, walaupon tu tgjwb ank2..

cerita ni aku taipkan dlm entry ni bkn tujuan aku utk bukak aib sapa2, tp cuma utk renungan kita tmasuk la aku..mak ayah kita tu apa pon sanggup dorg buat, sanggup xpakai keta, naik la moto buruk smpi aku darjah 6 semata2 nk senangkan kami adik bradik, mak aku smpi bsengkang mata bgn awai buat kuih & nasi lemak masa aku skolah rendah juz nk tampung belanja sbb ayah aku masa tu gaji xberapa besaq sgt..& ayah aku ni jenis yg bejimat & beringat, demi kesenangan masa depan, & alhamdulillah, semua penat lelah tu berbayar, smpi kami adik bradik pon dpt tumpang hasil penat lelah ayah & mak (tima kasih bebyk2, jasa mak ayah takkan mampu kami nk bayar dunia & akhirat...)..tumpah lagi air mata aku...hmmm hari air mata sedunia weii..kadang2 bkn duit ringgit hangpa yg depa nk sangat pon tp doa ank yg soleh...renung2kan dan selamat beramal.....

1 comment:

  1. emm.....aku pon sedih gak...sot sot sot.....ape2pon karipap mak ko mmg superb selain makcik yam nyer kuih..hehe!

    ReplyDelete