Tuesday, May 12, 2009

cukur jambul itu bidaah??

Tengah aku mencari2 info pasal dosa2 kecik yg kita wat tp mungkin kita xperasan, aku terbaca la 1 artikel yg ditulis oleh Datuk Abu Hassan Alhafiz pasal cukur jambul (yg kebetulan aku dah wat 2 mgu lalu). Ramai org melayu confuse (tmasukla aku sampai la ku terjumpa artikel ini) pasal cukur jambul ni. Kata artikel ni, cukur jambul sunat dilakukan pada hari ke 7 selepas bayi tu dilahirkan iaitu rambut baby tu dicukur sampai gondol, kemudian rambut tu ditimbang & dinilaikan sama dgn harga emas, nilai tu bolehlah korang gunakan utk beli barang @ apa2 lah, utk sedekahkan pd ank yatim atau fakir miskin. Itu yang sebetulnya, dan TIDAK disusul dgn marhaban @ berzanji, (mcm yg org skrg dok buat) melainkan cukur sampai gondol dan kemudian di buat tahnik & bagi nama pd baby tuh. Cukur jambul ni sebenarkan cukur rambut sampai botak pd hari ke 7 lepas dia lahir, klu korang cukur smpi botak lepas dah berapa bulan lahir, baik korang xpayah buat melainkan korang buat sekali dengan akikah.

Cukur jambul yg ikut sunah nabi ni dibuat cukur rambut semata2, TIDAK di susul dgn marhaban @ berzanji, TIDAK disusul dengan berendoi (buai yg dihias bagai nak rak tu, bidaah semuanya tu woii..nauzubillah). Klu kat KL ni, rambut tu dipotong pastu diletak lam kelapa yg dah diukir (tau kah korang yg itu sebenarnya mengikut adat agama hindu yg sama sekali xpenah dibuat oleh nabi kita). Aku pon xtau yg itu bidaah. Nasiblah hari tu aku cuma gunting rambut ank aku & letak dlm mangkuk yg xberisi air pon (keh2 lupa daaa), xdisulam ngn marhaban atau berzanji & xde pon aku buat berendoi tu. Aku cuma buat tahlil & doa selamat disusul dgn akikah ank aku, yg nabi cakap sunat dibuat pd hari ke 7 lepas lahir namun boleh dibuat pada ari lain.

So, pd sapa yg nk buat cukur jambul ank korg tu, sunat wat hari ke 7 iaitu cukur sampai gondol, klu berkemampuan watla skali ngn akikah. Jangan dok gatal2 pi buat berendoi bg nk rak dihias buai tu dgn bunga apa segala, siap dengan marhaban apa segala, klu nk wat marhaban, buat marhaban saja & xpayah la korg susulkan dengan cukur jambul. Jgn plak korang pi gatal2 duk ukir kelapa semata2 nk masukkan rambut yg digunting tuh, kang xpasai2 tepesong lak akidah korang sbb gi ikut adat budaya agama hindu, kang majlis yg patutnya bawa keberkatan kat korang jd xdpt apa2 lak, sia2 je. Tu pon aku agak ralat gak sbb xjumpa artikel ni awai2, klu tak aritu aku xwat potong jambul ank aku (itu yg sebetulnye..keh2), aku juz buat tahlil, doa selamat ngn akikah je (Ya allah, ampun kan aku yg jahil xtau apa2 nih..amin)...

6 comments:

  1. ermmm....kjp aku nak ingat kjp masa aku cukur rambut aqil..masa tuh open house raya..sekali buat ler cukur jambul...masa tuh dah 2 bulan kot aqil..mmg xda hias apa pun..marhaban pun xda..tp aku letak kat mangkuk isi air jugak kot..rasanya..pastu aku gi tanam...kjp nak review pic ail cukur jambul..nanti aku dtg blk

    ReplyDelete
  2. ok...sah kat piring isi air...x dpt nak upload gbr cukur..sebab senset..kekeke...aku bg menyusu masa cukur tuh

    ReplyDelete
  3. aku lagi...hehehe..tp aku rasa kalau ko nak lagi betul kan..ko tanya pd ustaz..sebab kekadang benda bacaan ni...nak2 kan dlm tenet ni...aku pun leh konpius weii..aku nih...org kata ni ... org kt tu...

    ReplyDelete
  4. ya allah shirley..perlu ke 3 kali nak komen....cayelah anim pasni mesti dia masuk balik komen...haha!

    ReplyDelete
  5. la btl ler....yg no 1 aku teringat..yg no 2 aku sahkan..yg no 3 tetiba plak teringat psl forum2 tuh...yg ke 4 ni sebab ko yg suh aku masuk...nanti kang jadi cam satu citer plak...

    ReplyDelete
  6. haha, kengkawan, aku pon baca artikel tu, Datuk Abu Hassan Alhafiz yg tulis, aku pon xtau mulanya, klu kita xtau xpe, tp later on dah xleh wat dah, ko masuk web pasal cukur jambul ada byk artikel pasai tu, takat potong jambul letak lam mangkuk tu kira kecik la gak, ada yg gi masuk lam kelapa yg diukir2 tu dah kes berat dah tu...huhu...

    ReplyDelete