Monday, December 14, 2009

Dalam Kenangan....10/10/1950 - 8/12/2009...

Tanggal 8/12/09, ayah tenang disambut ilahi..ketentuan yg akan dihadapi oleh semua org. cuma aku tak sangka kunjugan pd 6/12/09 tu merupakan kunjungan terakhir ayh ke rumah aku. ayah seperti biasa senyap & xbyk bercakap, mmg mcm tu karekter dia sejak dr dulu. xde perubahan yg ayah tunjukkan sebelum dia tinggalkan kami, cuma apa yg mak perasan, dia jarang berjemaah di surau seperti selalu kecuali pada malam jumaat, selebihnya dia senang berjemaah dgn mak di rumah. selainnya dia mcm biasa.

Hari selasa aku sempat buat panggilan terakhir sblm mak & ayah pergi ke pasar. riak ma seperti biasa, agak tergesa2 sebab ayah dah menunggu di motor. aku cepat2 hentikan perbualan takut mak lambat ke pasar. sempat aku bgtau mak aku akn call balik lepas balik dr pasar....lepas 2 jam aku call balik, panggilan xberjawab, sangka aku maybe mak still dalam pasar, xlama lepas tu mak call balik...dgn keadaan suara terketar2 menahan sakit, terkedu aku... kata dia "mak eksiden...luka di kepala, kaki xleh jalan, ayah.....ayah dah teruk sgt darah membuak keluar ikut mulut...", aku terkedu lagi......ayah dah memang ikut jalan yg betul cuma van yg sepatutnya tunggu sampai abis kereta & motor lalu baru belok ke simpang terus pecut laju disangka ayah masih jauh. melambung agaknya mak & ayah, mak tergolek longlai ke tepi jalan, ayah retak tempurung kepala, patah tulang selangka, tulang dada renyuk akibat terhenyak teruk, semcm kaki xjejak tanah aku rasa. kelam kabut aku siap brg2 aku, trus lari ke LRT xpikir apa pon, dlm kepala cuma pikir mcm mana mak ngn ayah ja.

Aku rasa LRT mcm bergerak terlalu pelahan, hubby aku smpi dulu, trus aku packing brg apa yg patut & amik hadeel dr rumah mak mentua, trus bergerak ke kedah. adik aku? mc mana adik2 aku? trus aku telefon adik yg bongsu, yg tgh wat preparation utk final exam, sian adik, esknya (rabu, kamis & jumaat) dia ada paper...xda pilihan yg aku ada melainkan ceritakan apa yg jd..adik aku yg di seremban pon jenuh aku nk hubungi sbb dlm training dia xdibenarkan on handphone, aku xputus2 telefon mak aku yg bru sedar dr pengsan (dia sendri xtahu dia kene langgar tau2 dah ada dikatil wad kecemasan). longlai rasa badan aku, rasa nk terbang ja so cepat sampai ke rumah, mmg dah takdir tuhan, ayah aku dah pegi masa aku masih kat rawang lg, lepas 3 jam dia bertarung nyawa..xda rezeki nk jumpa ayh masa masih bernyawa..

Ayah pergi mengejut tinggalkan kami tp kami redha.. setiap yg hidup akan mati. hati lgi bertambah kebal bila tgk mak lsg xtitiskan air mata. dia ckp dia xmau nangis sbb takut ayah susah nnti kat sana. buat apa nangis, kan elok dihadiahkan ayah ayat2 al-quran. cuma dalam hati mak sapa yg tau, kata dia 30 tahun dia hidup bahagia tersangat2, xpenah selisih faham, berjemaah xhenti, xputus doakan kesejahteraan hidup ank2, kemana sentiasa berdua, petang2 main badminton sesama, keluar berdua-duaan, syg menyayang, semua kenangan tu yg mak xboleh lupa sgt...pemergian ayah mmg mak redha & lepaskan. ayah pergi tanpa meninggalkan hutang 1 sen pon, sebaliknya amal & takwa yg dia bawa, alhamdulillah...sebelum ayah pergi, ayah sempat menunaikan solat subuh, mengaji dah xpernah dia lupa utk tunaikan solat sunat dhuha, amalan yg dah jadi rutin harian dia.

pergila ayah......pergilah dgn tenang....kami sekeluarga redha, semoga roh ayah dicucuri rahmat, ditempatkan dikalangan org2 beriman, kami akan sentiasa mendoakan mu & mengingatimu, terima kasih kami ucapkan buat arwah ayah yg xpernah mengabaikan tanggungjawabnya hingga kami jd insan yg berguna, segala ajaran fardu kifayah & fardu ain yg ayah tinggalkan buat kami sebgi bekalan hidup di dunia & akhirat akan kami gunakan sebaik mungkin....al-fatihah buat ayah...pemergianmu amat kami rasai...

4 comments:

  1. anim..sedihnya....semoga roh ayah ko dicucuri rahmat...amin..ya yang hidup pasti akan pergi mengadap yg esa..

    ReplyDelete
  2. al-fatihah..kak sedihnye ida baca nota akk nie..meleleh air mata..redha dan ikhlaskan pemergiannya..semoga ALLAH memberkati arwah..

    ReplyDelete
  3. anim, sabar & kuatkan kesabaran..
    mmg sudah fitrahnya, setiap yang bernyawa pasti kembali kepada pencipta-Nya... semuanya bersifat fana.. semoga anim tabah.. semoga rohnya diberkati..

    ReplyDelete
  4. hikayat indah kini hanya tinggal sejarah...
    bnyakkan bersabar ye kak....
    u have to be strong for the sake of your mom and and your youngest brother...he is 360 dgr different now...sy doakan semoga allah mencucuri rahmat keatasnye...amin..

    ReplyDelete